Tuesday, February 5, 2013

Zakat Simpanan -cara Pengiraan,

Soalan

assalmualaikum! saya ada menyimpan wang di tabung haji dan bank islam. saya tidak membayar zakat dr 2004 kerana difahamkan, th dan bank islam telah membayar untuk pendepositnya. tapi baru2 ini saya difahamkan mereka hanya membayar untuk zakat perniagaan sahaja, bukan persendirian. jadi jika saya hendak membayar bagaimana cara pengiraannya kerana saya malu nak bertanya di pejabat agama. apa yang saya faham adalah nilai emas /atau nilai yang diwajibkan zakat adalah berbeza setiap tahun.

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Dalam persoalan ini, anda dicadangkan supaya merujuk hal ini kepada Pusat Pungutan Zakat (PPZ) yang berhampiran dengan tempat anda, dan jika pihak PPZ menyatakan anda masih perlu untuk menjelaskan zakat simpanan, ia boleh anda jelaskan di kaunter PPZ tersebut. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment