Saturday, January 26, 2013

Lafaz Talak Yg Mengandungi Kalau Dan Tidak Diniatkan

Soalan

Asalamualaikum..saya ingin bertanya..semalam kami suami isteri ada berselisih pendapat dan isteri saya meminta utk ditalakkan..saya tidak mahu bercerai dan saya berkata "kalau nak dengar abg ceraikan awak jangan harap sbb abg takkan sekali ceraikan awak" jatuhkah talak jika saya kata begitu..? Saya tidak berniat utk cerai dan niat saya kata begitu utk beri peringatan kepada isteri saya...

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Kata-kata tersebut masih tidak menjatuhkan talaq ke atas isteri anda.
Walau bagaimanapun, anda diminta supaya rujuk kes ini kepada pihak Mahkamah Syariah yang berhampiran untuk dapatkan pengesahan mengenai lafaz tersebut. Wallahu 'Alam

No comments:

Post a Comment