Wednesday, January 9, 2013

Menimbang Anak Di Bulan Muharam

Soalan

Assalamuailaikum, saya nak bertanya? Adakah benar atau betul iaitu mengikut cakap orang2 tua dahulu, apabila anak yg lahir dlm bulan muharam kena buat timbangan seperti menimbang anak diletakkan disebelah kanan dan pulut,al quran, pula diletakan di sebelah kiri? Saya berasa was2 apabila atok saya bercakap begitu, saya harap tuan dapat menyelesaikan pertanyaan saya ini samada benar ataupun tidak? Sekian terima kasih.

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Amalan tersebut tidak mempunyai sandaran langsung di dalam agama ini.
Namun, apa yang menjadi tuntutan di dalam Syariat ini ialah amalan mencukur rambut di atas kepala bayi tersebut sehingga botak pada hari ketujuh daripada tarikh kelahirannya. Kemudian rambut yang dicukur tersebut dikumpul dan ditimbang dan dinilaikan beratnya mengikut harga emas atau perak semasa kemudiannya nilai tersebut disedekahkan kepada fakir miskin yang terdapat di kawasan tersebut.
Pada hari tersebut juga anak itu diberikan nama dengan nama-nama yang baik.
Dalam pada itu, penjaga/wali kepada bayi tersebut juga diminta untuk menyembelihkan seekor haiwan Aqiqah untuknya. Antara haiwan yang boleh dijadikan haiwan Aqiqah untuknya adalah terdiri sama ada seekor kambing, lembu, kerbau ataupun unta.
Oleh yang demikian, amalan menimbang bayi tersebut dengan pulut dan al-Quran tidak wajar untuk dilakukan kerana tidak terdapat sebarang sandaran hukum mengenainya di dalam syariat ini.
Sila rujuk kepada Pejabat Agama Daerah yang berdekatan untuk maklumat selanjutnya. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment