Monday, January 7, 2013

Apa Hukum Seorang Isteri Kematian Suami Pergi Solat Kemasjid

Soalan

Apa hukum seorang isteri kematian suami pergi solat jamaah di masjid yang berhampiran dgn rumahnya. Adakah ia juga dilarang kerana masih dalam iddah 4 bln 10 hari itu. Adakah ia termasuk kedalam perkara perlu atau dharurah

Jawapan

dalam kes ini, jika isteri tersebut memang sudah menjadi rutin hariannya sejak sebelum kematian suaminya sering berjema’ah di masjid tersebut, maka tiada salah bagi dirinya untuk meneruskan amalan tersebut.
Namun begitu, jika ia adalah amalan yang baru sahaja dilakukannya (sejak kematian suaminya), maka ia adalah tidak wajar untuk dilakukannya kerana boleh menimbulkan fitnah ke atas dirinya.
Sesungguhnya fitnah itu kesan buruknya adalah lebih dahsyat daripada kesalahan membunuh satu jiwa.
Perkara ini ada dinyatakan oleh Allah Subhanahu Wa Ta'ala di dalam firmannya dalam Surah al-Baqarah ayat ke-217, maksudnya:
“...dan (ingatlah), angkara fitnah itu lebih besar (dosanya) daripada pembunuhan...”.
(Surah al-Baqarah 02: 217)

Oleh yang demikian, walaupun pahala solat berjema’ah adalah lebih besar jika dibandingkan dengan solat bersendirian di rumah, namun dalam keadaan ini adalah lebih baik sekiranya isteri tersebut hanya bersolat sendirian sahaja di rumahnya kerana itu adalah lebih baik bagi dirinya dalam keadaan tersebut. Wallahu 'alam

No comments:

Post a Comment