Thursday, June 14, 2012

Wali Nikah Tak Solat Jumaat

Soalan

Adakah seorang bapa yang sudah lama (hampir 9-10 tahun) tidak pernah mengerjakan Solat Jumaat tanpa keuzuran menjadi Wali Nikah bagi anak perempuannya. Harap mendapat penjelasan dari pihak JAKIM kerana melibatkan masadepan keluarga anak perempuannya.

Jawapan

Waalaikumussalam,
Untuk pengetahuan, bapa kandung merupakan wali yang berhak (MUJBIR) untuk menikahkan anak perempuannya.Jika bapa kandung sudah mati/meninggal maka kedudukan wali berpindah kepada datuk lelaki.
Berbalik kepada soalan yang dikemukakan, bapa kandung ada tetapi beliau tidak solat 9-10 tahun tanpa keuzuran,apa hukumnya? Menurut Ulamak fekah beliau dikategorikan sebagai wali fasad, bagi wali fasad kerana mengabaikan kewajipan agama (solat/puasa), beliau tetap berhak untuk menikahkan anak perempuannya TETAPI DENGAN SYARAT BELIAU HENDAKLAH bertaubat dan mohon keampunan kepada ALLAH SWT sebelum mewalikan pernikahan anaknya.
Panel nasihatkan agar anda gunakanlah khidmat ayah kandung anda bagi  mewalikan pernikahan anda.Panel doakan semuga ayah anda akan berubah  selepas menikahkan anda dan anda pula berbahagia bersama pasangan anda.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment