Friday, June 22, 2012

Solat Jamak Dan Qasar Semasa Bekerja Di Laut.

Soalan

Saya berkerja di laut selama 45 hari kadang-kadang hingga 60 hari, adakalanya posisi kapal atau tongkang tempat saya bekerja berubah dan adakalanya tetap di suatu tempat, dalam kapal ada disediakan surau bilangan pekerja yg beragama islam kurang dari 40 orang, masa bekerja pula ialah 12 jam sehari sama ada shift siang ataupun malam. Soalan saya: Sepanjang bekerja saya mengerjakan solat jamak dan qasar samada zuhur dan asar ataupun magrib dan isyak, adakah ianya dibolehkan?

Jawapan

dalam hal ini, jika jarak perjalanan daripada rumah anda ke tempat kerja (di tengah laut) melebihi jarak 2 marhalah (90 KM), maka anda dibolehkan untuk mengerjakan Solat Jamak dan qasar (dalam perjalanan).
Akan tetapi, sekiranya anda mengetahui kapal atau tongkang  tersebut akan berada pada sesuatu tempat (berhenti) selama 4 hari atau lebih, maka dalam masa ini anda sudah tidak boleh untuk mengerjakan Solat Jamak dan qasar lagi (di atas kapal/tongkang). Ini bermakna anda perlu solat dalam raka’at yang sempurna dan dalam waktunya yang khusus.
Walau bagaimanapun, apabila kapal atau tongkang yang anda naiki itu memulakan perjalanannya semula, maka anda sudah boleh mengerjakan semula Solat Jamak dan qasar.
Semoga penjelasan yang ringkas ini dapat menjadi panduan anda. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment