Thursday, June 14, 2012

Antara Restu Ibu Dan Bapa Dan Kewajipan

Soalan

Seorang pemuda dalam keluarga islam,ingin solat lima waktu tetapi dilarang oleh ibu dan bapa nya...dan ibu bapa berkata jika beliau solat ibu bpa nya mengangap beliau derhaka kpadanya...bagaimana situasi yang perlu dilakukan oleh beliau..."restu"dan"kewajipan".....mohon jawapan dan huraian...

Jawapan

Waalaikumussalam,
Solat itu merupakan tiang agama.Hal ini berdasarkan sabda baginda saw.Semua orang islam yang baligh tanpa uzur syar'ie wajib menunaikan solat fardu.Ia merupakan ketetapan Ilahi yang perlu dilaksanakan oleh setiap orang berugama Islam.
Berbalik kepad soalan yang dikemukakan, jika anda menunaikan solat anda akan dikatakan anak derhaka oleh kedua ibubapa anda? Cuma panel nak tahu apakah pegangan sebenar ugama  ayah ibu anda?
Dalam sebuah hadis baginda ada menyatakan bahawa:",kita kena ikut perintahkedua  ibubapa selagi mana arahan tersebut  tidak menjurus kepada maksiat?persoalannya  sekarang adakah mendirikan solat itu  itu dikatakan melakukan maksiat?
Dalam hal ini siapa sebenarnya yang menderhaka anak atau kedua ibubapa? Jika diteliti pendapat ulamak fekah ternyata ibubapa andalah  yang menderhaka kerana mereka enggan ikut perintah Allah?
Justeru panel nasihatkan anda tetapkanlah untuk dirikan solat fardu,ini kerana ia adalah perintah Allah yang menjadi tanggungjawab/kewajipan  semua orang termasuk kedua ibubapa anda sendiri.Sebenarnya Allah tidak restu/rela kepada perbuatan kedua ibubapa yang melarang anaknya untuk dirikan solat.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment