Tuesday, June 12, 2012

Takbiratul Ihram

Soalan

Assalamu'alaikum
Saya ingin bertanya, antara salah satu rukun sembayang ialah takbiratul ihram. Apakah hukum ketika mngangkat takbir itu brhenti sekejap iaitu, ketika takbir Allaaah, brhenti sekejap tnpa ambil nafas, bagi memudahkan utk melakukan niat dlm hati lepas tu baru sambung huakbar. Adakah sah? Ini kerana saya betul2 sukar mbentuk niat dlm hati ketika melafazkan takbir itu. Saya brusaha utk melakukannya seiring tnpa ada hentian, tapi mbuat saya ragu2 samada niat tu sempurna atau tak.

Jawapan

Wa’alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
dalam perkara ini, takbiratul ihram mesti dilakukan dalam satu nafas. Ia tidak boleh dilakukan sebagaimana yang anda sebutkan di dalam soalan.
Ringkasnya, ia perlu dilakukan secara bersambung “Allahu Akbar”dan niat perlu dilintaskan semasa menyebut dua kalimah tersebut.
Maksud berniat di sini bukanlah anda menterjemahkan lafaz niat yang anda ucapkan sebelum bertakbir (sahaja aku solat fardu Zohor empat raka’at tunai kerana Allah ta’ala), tetapi ia cukup sekadar anda tahu apa yang sedang anda lakukan.
Sebagai contohnya, jika anda sedang berdiri di atas sejadah untuk mengerjakan solat fardu Zohor, tiba-tiba ada rakan anda menegur dan bertanya apa yang anda hendak buat. Sudah pasti dengan cepat anda akan menjawab; “Aku nak Solat Zohor”.  Keadaan ini telah menggambarkan dan menunjukkan bahawa anda telah pun berniat untuk mengerjakan solat fardu Zohor.
Oleh itu, apa yang perlu hanyalah bertakbir dan mulakan solat Zohor tersebut. mengenai bilangan raka’atnya, tunai atau qadha’ dan untuk siapa ia dikerjakan, perkara ini diri anda sendiri telah sedia maklum.  Jadi tidak usahlah untuk disebut-sebut lagi semasa melakukan takbir.
Semoga jawapan ini dapat membantu anda di dalam memperbaiki lagi mutu solat fardu yang anda dirikan. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment