Friday, June 22, 2012

Masa Muda Remaja Telah Meninggalkan Puasa Skrg Taubat

Soalan

Assalamualaikum Ustaz,
Saya dahulunya semasa muda jahil tentang agama dan hukum2 nya, saya tinggalkan puasa dan tidak menqadanya, sekarang saya sedar dan bertaubat. Saya mula menqada puasa. Pertanyaan saya, bolihkah saya membayar fidyah secara satu tahun, saya tidak mampu membayarnya secara total 20 tahun fidyah, yang dikira berjumlah $7,000 lebih, sekian terima kasih.
Jazakumullah

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Bersyukurlah ke Hadrat Allah Subhanahu Wa Ta'ala kerana telah memberi anda peluang untuk bertaubat dan kembali ke jalannya yang lurus.
Dalam masalah membayar fidyah puasa tersebut, anda boleh berbuat demikian. namun apa yang paling penting ialah anda mengqadha’ semua jumlah hari puasa Ramadhan yang telah anda tinggalkan selama ini.
Ringkasnya, bayarlah fidyah tersebut mengikut kemampuan kewangan anda. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment