Thursday, June 14, 2012

Mengenai Bacaan Al Fatihah

Soalan

assalamualaikum ahli panel.

saya ada membaca satu artikel mengenai surah al fatihah. penulis tu cakap kalau kita baca al fatihah di dalam hati ketika solat dikira tidak sah solat tersebut. betul ke ahli panel?? bagaimana pula jika kita baca alfatihah perlahan2 menyebabkan suara kita tenggelam timbul?? mohon penjelasan dengan lebih lanjut.

terima kasih

Jawapan

Waalaikumussalam,
Seeluk-eluk bacaan Fatihah itu (rukun solat) perlu dibaca yang dapat di dengar oleh telinga.Ini kerana semua anggota manusia yang  akan menjadi saksi di atas segala amalan yang kita lakukan semasa di dunia.Perkara ini berdasarkan Firman Allah dalam surah Yasin ayat 64.
Persoalan sama ada  sah @ tidak  solat tersebut,perkara itu merupakan hak Allah,kita cuma melaksanakan secara terbaik dan mengikut cadangan para ulamak muktabar.Justeru anda tidak perlu bimbang tentang perkara ini!
Panel nasihatkan supaya anda cuba latih untuk baca fatihah sekedar di dengar oleh telinga,janganlah baca al-Fatihah yang tenggelam timbul yang tidak berapa jelas sebutan kerana dibimbangi akan mengakibatkan perubahan maksud.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment