Thursday, June 14, 2012

Pemakaian Minyak Wangi

Soalan

Salam,
Kawan sy ada mengatakan perempuan yg memakai wangian jika lelaki lain dapat menghidu harumannya, sudah jatuh zina dan perempuan itu hendaklah MANDI WAJIB...persoalannya adakah benar kenyataan beliau???Harap pihak tuan/puan dapat membantu...sekian, terima kasih..Wassalam...

Jawapan

Wassalam, pendapat tersebut tiada kebenarannya. Memakai minyak wangi dan dihidu pula oleh orang lelaki tidak menyebabkan perlunya mandi wajib.
Namun begitu, kepada kaum wanita Islam yang sering memakai bau-bauan diingatkan supaya memilih bauan yang bersesuaian dan tidak keterlaluan sehingga boleh menimbulkan fitnah kepada dirinya.
Ingatlah, tujuan utama minyak wangi dipakai adalah untuk menutup bau badan yang boleh mendatangkan keaiban kepada diri jika dihidu oleh orang lain. oleh itu, ia dipakai dalam kuantiti yang sedikit sahaja atau sekadarnya hanya untuk menutup bau badan dan tidak lebih dari itu.
Ringkasnya, kaum wanita Islam yang memakai minyak wangi adalah tidak perlu untuk mandi wajib. Namun, jika dirinya merasakan wangian tersebut menyebabkan dirinya menjadi perhatian atau tumpuan orang ramai, apa yang perlu dilakukannya adalah beristighfar dan bertaubat serta kurangkanlah kadar wangian yang dipakai agar tujuan asal memakai wangian tersebut tercapai, iaitu untuk menutup bau badan. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment