Friday, June 22, 2012

Hukum Cukur Rambut

Soalan

Assalamualaikum. Anak perempuan saya tak lame lagi akan dibuatkan majlis cukur rambut. Saya ingin bertanye apakah selanjutnye yg harus saya lakukan dgn rambut yg telah dicukur itu? Saya dengar ade org kate nak kena pegi kedai emas untuk timbang beratnye. Selepas itu saya harus tukarkan berat rambut itu ke harga emas dan kemudian beri sedekah sejumlah harga emas itu. Adakah ini betul? Adakah ia wajib?

Jawapan

Waalaikumussalam,
Dalam Islam bukannya majlis cukur rambut itu perlu diutamakan tetapi majlis Akikah sebagai tanda kesyukuran kerana dikurniakan zuriat/anak.Melaksanakan Akikah  hukumnya adalah sunat muakkad (Yang sangat-sangat dituntut) kepada ibubapa yang mampu dari segi kewangan.Akikah itu Perlu dilaksanakan pada hari ke 7 kelahiran,jika belum sempat buat pada hari ke 14,atau hari ke 21 dan begitu lah seterusnya sehinggalah anak itu baligh.
Pada hari akikah (hari ke 7) itu hendaklah diberi nama anak tersebut ,pada hari itu juga anak itu ditahnik mulutnya (belah mulut)  dengan buah kurma atau madu oleh ulamak atau orang alim.Dicukur rambutnya kemudian rambut tersebut ditimbang dan di nilai dengan harga perak semasa kemudian duit itu didermakan/disedekahkan kepada fakir miskin.Hukum melaksanakan perkara ini adalah sunat Muakkad/sangat dituntut ke arah meraih reda Allah swt.Wallahu a'lam

No comments:

Post a Comment