Tuesday, June 5, 2012

Hukum Onani Atau Melancap

Soalan

Adakah onani atau melancap berdosa

Jawapan

Waalaikumussalam,
Melancap atau onani itu ialah mengeluarkan air mani secara paksa dengan tangan. Hukum beronani atau melancap itu adalah haram dan berdosa besar.Mereka yang telah melakukan hendaklah segera bertaubat.Mohon keampunan kepada Allah SWT.Panel nasihatkan agar anda  jangan sekali-kali  mengulanginya.Para sarjana fekah telah menyediakan jalan yang paling praktikal bagi mengatasi perkara ini dengan kaedah berikut iaitu:
1.Berkahwin bagi mereka yang telah bersedia dari segi fizikal, mental, emosi dan kewangan
2.Jika tidak mampu lakukan puasa sunat yang bertujuan untuk mengendurkan nafsu serakat
3.Cuba libatkan dengan aktiviti sosial yang secara tidak langsung anda kurang memberi tumpuan kepada melancap.
4.Bersukan atau beriadah
Panel mohon supaya anda lakukan taubat nasuha (sungguh-sungguh) untuk tidak mengulangi dan menyesal di atas perbuatan yang terdahulu dan terus meninggalkan perbuatan yang terkutuk tersebut.Wallahu a'lam.

1 comment:

  1. Menetapkannya sebagai dosa besar adalah tidak tepat kerana ia tidak didasari dengan mana-mana dalil yang kukuh pun yang menyokongnya. Kalau ingin sabitkan dosa pun, ia tidak sampai ke tahap dosa besar. Lagipun, pengharaman melancap tidak tepat sama sekali kerana kehujahan untuk mensabitkannya tidak kuat. Yang lebih tepat ia adalah halal dan saya telah perincikan perkara ini di sini : http://yukioharuaki.strikingly.com/blog/hukum-melancap

    ReplyDelete