Thursday, June 14, 2012

Solat Subuh Dan Qada

oalan

Saya sering tertinggal solat subuh , waktu bilakah sesuai untuk di qada kan ,
Berdosakah saya jika selalu qada subuh setiap hari jika tertinggal...

Jawapan

Bagi mereka yang tertinggal solat fardu Subuh, waktu yang paling sesuai untuk mengqadha’kannya adalah ketika teringat masih tidak mengerjakannya lagi. Dalam persoalan ini, Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wassalam ada bersabda, maksudnya:
“Sebenarnya tidak ada kecuaian dalam masa tidur, kecuaian hanya berlaku dalam masa sedar. Oleh itu sesiapa di antara kamu yang terlupa solat atau tertidur hendaklah menunaikannya apabila dia teringat, kerana Allah Ta'ala telah berfirman: "Dan dirikanlah solat untuk mengingati Aku" .
[Maksud hadith dari Qatadah radiallahu-anhu riwayat Imam Muslim)

Oleh yang demikian, jika anda tertinggal solat Subuh disebabkan bangun lewat, maka waktu solat Subuh yang paling sesuai bagi anda adalah ketika anda tersedar daripada tidur tersebut.
Walau bagaimanapun, terlewat bangun dari tidur tidak boleh dijadikan sebagai alasan selamanya untuk mengerjakan solat Subuh di luar waktunya. Oleh itu, anda perlu berbuat sesuatu agar ia tidak berulang lagi.
Antara cara yang boleh anda buat ialah dengan mengunci jam loceng ataupun setkan masa yang tertentu pada telefon bimbit.
Semoga selepas ini anda lebih berhati-hati dan berjaga-jaga dengan waktu tidur anda agar tidak terlewat bangun dari tidur. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment