Tuesday, June 12, 2012

Perubatan Memindahkan Penyakit Ke Dalam Telur Ayam

Soalan

Assalamualaikum Ust... saya ada kenalan yg menemui satu "ustaz" yg bole mengubati penyakit.
setelah dia berubat dgn ustaz itu Alhamdulillah dia sudah tidak sakit lagi.. Akan tetapi saya musykil dengan cara perubatan yg diceritakan pada saya iaitu penyakit nya dipindahkan kedalam telur ayam yg dibeli/dibawa. Ustaz itu akan memecahkan telur itu untuk pesakit melihat kandungan dlm telur yg sudah berubah.
Adakah cara perubatan ini diragui dan adakah perubatan ini betul di sisi ISLAM?

Jawapan

Waalaikumussalam,
Islam agama mudah dan tidak menyusahkan.Penyakit yang Allah timpakan kepada manusia adalah bertujuan untuk menguji keimanan seseorang.Di samping itu juga untuk  mengetahui pendirian seseorang sejauhmana beliau  menghargai kesihatan.
Berbalik kepada soalan yang dikemukakan adakah boleh seseorang yang  sedang berubat, memindahkan penyakitnya  kepada  telur ayam?Dalam agama islam kita digalakkan berikhtiar untuk menyerbuhkan  penyakit tersebut.Justeru pelbagai cara boleh digunakan asalkan kaedahnya tidak membawa kepada unsur-unsur  syirik,yang hukumnya boleh membawa kepada haram.
Oleh itu berubat dengan cara sedemikian  adalah diharuskan  selagi mana beliau tidak menduakan Allah.Kita disuruh berikhtiar , hanya Allah sahaja yang layak menyembuhkan penyakit tersebut.Lambat atau cepatnya sembuh sesuatu penyakit tersebut  adalah berdasarkan kepada kehendak dan ilmu Allah semata-mata.Wallahu a'lam.

3 comments:

  1. Assalam , sy nak tnye pd org yg bg soalan pd ustaz .. Kat mane kwn dia brubat .. Sy dh tak larat .. Dh merata sy pg brubat tp takde jgk baik nye .. Sy mmg cari ustaz yg brubat gunakn telir ..

    ReplyDelete
  2. Assalam , sy nak tnye pd org yg bg soalan pd ustaz .. Kat mane kwn dia brubat .. Sy dh tak larat .. Dh merata sy pg brubat tp takde jgk baik nye .. Sy mmg cari ustaz yg brubat gunakn telir ..

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum,berubat cara begini yg saya cari memg berkesan, boleh bg no. hp tak untuk saya tau kat mana lokasi tempt berubat tu. terima kasih.

    ReplyDelete