Thursday, June 14, 2012

Pembayaran Hutang

Soalan

assalamualaikum. saya mahu bertanya mengenai pembayaran semula hutang. 7 tahun lalu, saya kesempitan wang dan atas bantuan kakak saya beliau memberikan gelang tangan emas kepada saya untuk digadaikan. dan tidak berlaku apa-apa perjanjian atau akad pembayaran semula. Ketika itu, nilai gadaian gelang tangan emas tersebut ialah RM 500. 00.
Kini, kakak saya meminta saya membayar semula nilai emas yang saya gadai dahulu mengikut nilai emas sekarang. mohon pencerahan

Jawapan

Waalaikumussalam,
Roh seseorang yang mati tidak akan terangkat ke lauh Mahfuz /langit jika  hutangnya  tidak dilunas/jelaskan.Jesteru dalam sebuah hadis baginda saw ada bersabda yang bermaksud:
"Kurang berhutang hidup seseorang itu akan bebas/merdeka".
Berdasarkan kepada dua keadaan seperti yang telah dijelaskan, panel nasihatkan agar anda SEGERA membayar atau menggantikan  semula gelang tangan yang telah kakak anda berikan ketika anda susah dahulu.
Sebagai perbandingan 7 tahun dahulu munkin 1 gram emas bernilai RM60 TETAPI sekarang 1 gram emas telah bernilai hampir mencecah RM200. Andaikata anda sukar untuk membayarnya, harga emas tetap naik kerana ia merupakan nilai semasa yang tidak akan turun berdasarkan kepada permintaan dan kegunaan sekarang (dinar emas).
Justeru panel nasihatkan agar anda mengganti semula  dengan kadar SEGERA gelang yang telah anda gadaikan berdasarkan kepada  berat gelang yang telah kakak anda berikan dahulu.Perkara ini bagi mengelakkan terputusnya tali silaturrahim di antara adik beradik.Tambahan pula anda sekarang telah berjaya dan tidak mengalami kesempitan kewangan.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment