Tuesday, June 26, 2012

Hukum Mengikuti Kursus Kahwin

Soalan

salam ustaz . saya ingin bertanya , adakah wajib untuk mengikuti kursus kahwin ? kalau tidak mengikuti kursus kahwin , adakah perkahwinan tidak sah ?

Jawapan

Waalaikumussalam,
Kursus pra perkahwinan adalah suatu kursus wajib yang dianjurkan oleh kerajaan persekutuan untuk diikuti oleh semua bakal pengantin sebelum mereka melangkah ke gerbang perkahwinan.Ia  bertujuan baik untuk persediaan kepada bakal-bakal mempelai mengenai prosedur perkahwinan,kesihatan,pengurusan kewangan dan seumpamanya.
Di samping itu kursus ini juga untuk mengelakkan bakal-bakal pasangan  tidak tahu hukum-hakam dan mengelakkan berlakunya perceraian  setelah berkahwin.Jika anda tidak ikut kursus pra perkahwinan, besar kemungkinan anda tidak akan dipertimbangkan untuk berkahwinan.Ini kerana salah satu syarat untuk membolehkan seseorang itu berkahwian pada masa sekarang ialah mengikuti kursus pra perkahwinan dan melepasi ujian HIV.
Justeru panel nasihatkan agar anda ikutlah arahan yang telah dikeluarkan oleh pihak berkuasa agama negeri demi kesejahteraan  pasangan anda.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment