Thursday, June 14, 2012

Berimamkan Suami

Soalan

Assalamualaikum...
Saya ada sedikit kemusykilan tentang solat jemaah dengan suami di rumah... Saya musykil samada solat saya sah @ tidak disebabkan bacaannya tidak mengikut tajwid...

Jawapan

Waalaikumussalam
Apabila suami anda melafazkan kalimah ijab dan kabul "Aku terima nikah si Pulanah binti si Pulan dengan maskahwinnya RM.........tunai/hutang  maka tanggungjawab ayah telah berpindah kepada menantu.Perkara ini termasuklah hak pemberian nafkah zahir,batin,tempat tinggal,pakaian,kesihatan termasuk juga  nasihat dan  bimbingan  serta menjadi imam dalam solat.
Berbalik kepada soalan yang dikemukakan sama ada sah atau tidak solat berimamkan  suami yang membaca al-Fatihah dan surah yang tidak mengikut tajwid?.Untuk pengetahuan anda tajwid itu bermaksud memperindah /memperelukkan/mencantikkan bacaan al-Quran.
Dalam sebuah hadis baginda SAW menjelaskan yang bermaksud,bagi mereka yang tidak fasih untuk menyebut kalimah arab ketika baca ayat al-Quran, mereka itu diberi dua (2) pahala iaitu:
1.Pahala membaca al-Qur'an
2.Pahala kerana sukar menyebut kalimah @ perkataan arab
Oleh itu anda tidak perlu sangsi dan gusar, apa yang penting ialah rukun solat fardu yang didirikan  tidak tertinggal dan segala perkara yang membatalkan solat  tidak dilakukan, insya'Allah solat anda bersama suami tetap sah dan diterima oleh Allah.Hal ini berdasarkan firman Allah dalam surah al-Baqarah yang bermaksud:
"Sesungguhnya Allah tidak akan memberatkan seseorang itu kecuali atas kemampuannya".
Mafhum ayat ini jelas,bahawa suami puan  boleh jadi imam dan dalam waktu yang sama beliau perlu mencari guru untuk memantapkan bacaan al-Quran.
Panel mohon supaya puan  sokong dan beri galakan kepada suami untuk menambah ilmu agama termasuk hal-hal yang berkaitan dengan ilmu fardu ain.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment