Sunday, June 17, 2012

Masalah Di Tempat Kerja - Mengumpat/fitnah

Soalan

Assalamualaikum ahli panel,

saya ingin bertanya. Situasi di tempat kerja kadang2 menimbulkan pelbagai perbalahan, perbezaan pendapat dan tiada kerjasama. Apakah hukumnya jika sesama rakan sekerja membincangkan masalah yang dihadapi, tetapi melibatkan rakan-rakan sekerja yang lain (contoh: mengatakan orang ini tidak buat kerja dengan betul) adakah itu dikira mengumpat/fitnah. kerana apa yagn dibincangkan tidak pasti benar atau pun kalau benar adakah kita sudah mengumpat..Terima kasih.

Jawapan

Waalaikumussalam Warahmatullah
Semoga Puan dirahmati Allah.
Perbuatan mengumpat, memfitnah, mereka-reka cerita dilarang dan ditegah oleh Islam. Islam mengajar umatnya sentiasa bersikap baik kepada orang lain, tidak menyakiti hati orang lain, hormat menghormati, berlemah lembut dan sebagainya.
Hindari Gosip dan Fitnah - Allah berfirman dalam Surah Al-Hujurat ayat 6 "Wahai orang-orang beriman, Jika seseorang yang fasik datang kepada kamu membawa suatu berita, maka telitilah kebenarannya agar kamu tidak mencelakakan suatu kaum kerana kebodohan yang akhirnya kamu menyesal atas perbuatan kamu itu".
Tegahan Mengumpat - Allah berfirman dalm surah Al-Hujurat ayat 12 " janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya."
Wallahu A'lam. Terima kasih

No comments:

Post a Comment