Saturday, June 9, 2012

Makanan Tidak Dibayar


Soalan

Saya baru bertaubat.

Dulu saya selalu makan di kedai makan dan tidak bayar, terlalu banyak kedai sampai saya tak ingat. Saya berusaha untuk membayar semula kepada kedai yang saya ingat.. Tapi yang tak ingat bagaimana? Adakah amalan saya diterima? Dan juga dah 12 tahun tidak sembahyang, bagaimana ustaz... Saya sangat stress.

Saya sangat risau. Takut2 allah swt tak sayang dan tak hiraukan saya lagi.

Minta bantuan ustaz....

Jawapan

Dalam masalah ini, anda boleh sedekahkan duit bayaran tersebut pada jalan Allah dan niatkan sedekah tersebut atas nama pemilik kedai yang sudah anda lupai untuk membayar bayaran makanan tersebut.
Bagi solat yang telah anda tinggalkan selama 12 tahun, anda perlu bertaubat dan mengqadha’ keseluruh jumlah solat fardu dalam tempoh tersebut. Ringkasnya, anda perlu darabkan lima waktu solat setiap hari dengan jumlah hari dalam tempoh 12 tahun tersebut dan qadha’kannya.
Solat fardu yang tidak ditunaikan adalah ibarat satu hutang. Ia perlu dijelaskan mengikut jumlah yang ditinggalkan.
Anda dinasihatkan supaya bertaubatlah dengan taubat nasuhah. Semoga Allah menerima taubat anda dan merahmati hidup anda. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment