Saturday, June 9, 2012

Hukum Broker Jual Beli Tanah


Soalan

Assalamualikum, Al fadhil Ustaz, Apa pandangan syarak terhadap broker yg menjalankan urusan jual beli tanah yg mengambil untung keterlaluan berbanding dgn tugas yg dilaksanaknnya. sebagai contoh tuan tanah mahu menjual tanah dgn harga rm 90,000, tetapi broker menaikkan harga hingga rm 100,000 tanpa pengetahuan penjual dan pembeli.

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,,
Hukum menjadi broker adalah diharuskan dengan syarat barangan yang hendak dijual mestilah diketahui oleh pemiliknya terlebih dahulu ataupun pemilik itu sendiri yang hendak menjualnya dengan harga yang tertentu.
Mengenai harga barang yang dinaikkan oleh broker tanpa diketahui oleh pemilik barang ataupun pembeli barang tersebut, ia tidak dianggap sebagai satu penipuan. Ini adalah kerana lebihan harga tersebut adalah dianggap sebagai komesyen kepada broker yang berusaha untuk mencari pembeli barangan tersebut.
Walau apa pun, syarat sah jual beli adalah saling reda meredai diantara penjual dengan pembeli barangan tersebut. Firman Allah Subhanahu Wa Ta'ala, ertinya:
“Wahai orang-orang Yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan) harta-harta kamu sesama kamu Dengan jalan Yang salah (tipu, judi dan sebagainya), kecuali Dengan jalan perniagaan Yang dilakukan secara reda meredai (suka sama suka) di antara kamu, dan janganlah kamu berbunuh-bunuhan sesama sendiri. Sesungguhnya Allah sentiasa Mengasihani kamu”.
(Surah Al-Nisa’ 04: 29)

Oleh yang demikian, apabila seseorang pembeli itu telah reda dan bersetuju dengan harga yang ditetapkan oleh broker tersebut dan proses atau aqad jual beli pun telah dilakukan, maka majlis jual beli tersebut adalah dikira sah di dalam Islam. Wallahu 'alam

No comments:

Post a Comment