Sunday, June 17, 2012

Perlu Atau Tidak Ganti Puasa

Soalan

Assalamualaikum.
Saya pernah melakukan onani dulu. Tetapi saya tidak tahu perkara itu berdosa. Kini,sy tahu dan telah bertaubat. Dan saya pernah melakukannya ktika bulan puasa dan baru saya tahu saya telah keluar air mani(mengikut apa yg sy faham ttg air mani). Oleh kerana saya tidak tahu puasa saya itu telah terbatal, adakah wajib saya mengganti puasa tersebut.Tapi saya tidak tahu berapa hari dan tidak ingat langsung. Kalau hendak membuat anggaran,mcm mana kalau anggaran tu salah?

Jawapan

Waalaikumussalam,
Bulan puasa ialah bulan ibadat,pahala berganda jika kita melakukan amalan baik  dan kerja-kerja kebajikan di sepanjang bulan tersebut.Begitu juga dosa akan turut berganda jika melakukan kesalahan.Melakukan onani pada bulan pun sudah dikira haram apatah lagi jika dilakukan pada bulan bulan puasa lagi-lagilah haramnya.
Justeru panel mohon supaya anda segera bertaubat nasuha (sungguh-sungguh) menyesal di atas perbuatan,berazam tidak akan mengulangi,mohon ampun kepada Allah.
Saudari wajib mengganti puasa yang terbatal disebabkan beronani.Anda boleh ganti berdasarkan hari anda yang telah beronani.Panel tidak dapat mengagak kecuali anda sahaja yang mengetahui.
Sebagai contoh Jika puasa tersebut 10 hari kena ganti 10 hari.Jika telah melangkau tahun maka anda kena bayar fidyah (1 cupak) setiap tahun ,mohon bayar ke bahagian lembaga zakat@ baitulmal yang berhampiran.Jika 10 tahun kena kali 10, petugas akan membuat perkiraan yang tepat berdasarkan maklumat yang anda berikan.Wallahu a'lam.

1 comment:

  1. Assalammualaikum,
    Pada tahun lepas semasa bulan ramadhan saya telah melakukan onani tetapi belum baligh. Perlukah saya membayar cupak?

    ReplyDelete