Saturday, June 9, 2012

Hubungan Suami Isteri Tanpa Persetubuhan Hanya Oral Sex.


Soalan

Saya telah berumahtangga selama 11thn, dan suami tidak pernah dapat memberi nafkah batin yg sempurna. suami saya tidak dpt melakukan persetubuhan kerana dia akan climaks dgn cepat tanpa sebarang penetrasi. oleh kerana itu hubungan kami tlh menjadi dingin. Hubungan kami suami isteri hanyalah melalui oral sex. Dan saya tidak dapat lagi bertahan dgn hubungan ini. apakah yg harus saya lakukan? bolehkah saya buat tuntutan cerai fasakh?

Jawapan

Waalaikumssalam,
Apabila seseorang lelaki itu berkahwin dengan seorang perempuan maka adalah menjadi tanggungjawabnya untuk  memberi nafkah kepada isterinya.Nafkah itu terbahagai kepada dua iaitu:
1.Nafkah zahir ,dan
2.Nafkah batin
Jika nafkah batin yang menjadi masalah maka pertama sekali, panel ingin menasihatkan agar suami puan segera berikhtiar untuk berubat dengan  mana-mana pakar sama ada tradisional  atau mendapatkan rawatan  Doktor Islam  yang berkaitan dengan  tenaga batin.
Sehubungan dengan itu mereka akan merawat  kes ini mengikut tahap ilmu yang dimiliki. Setelah berusaha dan berikhtiar beberapa lama, didapati  syahwat dan alat kelaminnya suami masih juga kurang berfungsi @ tidak menunjukkan sebarang perubahan, maka ketika itu si isteri boleh berbincang dengan suami untuk mengambil pendekatan bercerai secara fasakh.
Panel nasihatkan agar puan memberi peluang untuk suami buktikan kesemua cadangan ini telah diikuti baharulah dicari jalan lain iaitu cerai secara fasakh.Walalhu a'lam.

No comments:

Post a Comment