Friday, June 22, 2012

Menggigil Ketika Baca Al Fatihah

Soalan

Assalamua'laikum ustaz,
akibat pernafasan tidak baik,pada ayat terakhir al fatihah ...'waladdhooollin.', utk memenuhi syarat 7 harakat menyebabkan saya membaca ayat itu hingga habis dlm keadaan perut saya menggigil lalu tangan dibhgn itu turut sama.
saya tidak membaca ayat terakhir itu secara terus hingga habis tetapi berhenti di '..a'laihim..'.
Ada ketika saya mengulang-ulang ayat tersebut namun keadaannya masih sama.
Apakah sah solat yg saya kerjakan itu?

Wasalam.Terima Kasih.

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Dalam masalah ini, ayat tersebut boleh anda bahagikan kepada dua bahagian agar ia tidak terlalu panjang untuk anda menghabiskannya dan dapat membacanya mengikut kaedah tajwid sebagaimana yang dituntut.
Dalam ayat tersebut anda dianjurkan untuk berhenti pada kalimah “maghdubi ‘alaihim” dan mengulang semula setelah menarik nafas yang baru dari “ghairil maghdubi” hinggalah ke akhir ayat.
Dengan cara ini, dapatlah anda membaca “dhollin” sepanjang enam harkat. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment