Sunday, June 17, 2012

Jamak Takhir... Maghrib Dan Isyak.

Soalan

As-salam Ustaz,
Sy asal dr Johor & kini menetap di KL (kerja). 2 minggu sekali akan balik ke kg dgn menaiki bas jam 6.30 ptg & sampai dlm jam 10 mlm. Sy selalu jamak takhir mgrb & isyak, & dilaksanakan apabila smpi dirumah sbb bas tak b'henti di perhentian & apabila smpi destinasi bas akn berhenti betul2 di kaw. kg. Baru-baru ini sy ada dgr tak boleh jamak bila smpi kg sdr, jadi sah ke solat saya selama ini? Jika tak sah, adakah sy perlu qada solat sy & bgmana sy nk solat mgrb pd masa akn dtg?

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
dalam kes ini, Solat Jamak qasar yang anda kerjakan adalah sah kerana memenuhi syarat-syarat mengerjakan Solat Jamak dan Qasar.
“Anda bekerja di KL dan 2 minggu sekali pulang ke Johor”, hal ini menunjukkan bahawa anda tinggal/bermastautin di KL dan bukannya Johor. Johor adalah kampung anda (rumah ayah dan ibu).
Oleh yang demikian, Johor bukan tempat tinggal anda lagi pada waktu ini. Oleh itu, anda boleh melakukan Solat Jamak dan Qasar sekalipun anda telah sampai di rumah ayah dan ibu anda dengan syarat tidak berada di sana melebihi daripada 3 hari. Jika lebih, Solat Jamak dan Qasar tidak boleh anda lakukan. Oleh itu, anda perlu kerjakan solat fardu dalam raka’at yang sempurna/penuh selama anda berada di rumah ayah dan ibu/kampung. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment