Thursday, May 31, 2012

Beberapa Soalan Tentang Qada' Solat Yang Tertinggal

Soalan

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Saya pernah tertinggal solat lebih kurang 120 hari. Itu anggaran saya. Jadi saya ada beberapa soalan :-

1.Jika belum solat Taubat, adakah solat qada' saya diterima? dan bilakah masa2 yang boleh saya lakukan solat Taubat?
2.Adakah benar jika selagi saya belum ganti solat saya, dosa meninggalkan solat akan bertambah? Walaupun saya sudah berniat untuk menggantikan solat2 itu?

Tolong jawab secepat mungkin. جزاك الله خير

Jawapan

Waalaikumussalam w.b.t
Saudara yang dirahmati Allah swt
Sebaik-baiknya kita perlu melakukan solat taubat terlebih dahulu bagi menyucikan dan meohon keampunan dari Allah atas segala dosa-dosa yang pernah dilakukan.
Selepas melakukan solat taubat maka kerjakanlah solat qadha' pada bila-bila masa
Solat qadha' boleh dilakukan pada bila-bila masa dan seelok-eloknya dilakukan selepas selesai menunaikan solat fardhu. Contohnya: Solat qadha' zohor dilakukan sebaik sahaja selesai menunaikan solat fardhu zohor.
Tidak bererti tidak menggantikan solat yang ditinggalkan itu dosa akan bertambah. Apa yang lebih penting ialah taubat dan kembali ke jalan Allah serta melakukan kewajipan amal ibadah yang lain.

No comments:

Post a Comment