Tuesday, May 29, 2012

Solat Tanpa Memakai Kain Telekung

Soalan

saya ingin bertanya, apakah sah solat saya jika hanya memakai sarung telekung tanpa memakai tudung telekung?..ini kerana saya ada ternampak ustazah solat hanya bersarung telekung tanpa bertudung telekung dan masih memperlihatkan tapak tangan..

Jawapan

Assalamualaikum w.b.t
Saudari yang dirahmati Allah swt
Antara syarat-syarat sah solat ialah menutup aurat. Ini bermakna, walau dalam berpakaian apa sekalipun, asalkan memenuhi syarat menutup aurat (kecuali muka dan tangan) maka solat itu adalah sah.

1 comment:

  1. Berdasarkn ceramah saya pergi sbelum nie..ustaz tuu berkata..blkg tangan hrus ditutup..sbb syarat sah solat untk prmpn..ialah menutup mlainkan tapak tangan (blkg tgn harus ditutup) n muka...
    betulkn kalau saya trsilap..hanya berkongsi ilmu..

    ReplyDelete