Friday, May 4, 2012

FIDHYAH DAN QADA' PUASA

Soalan

Assalamualaikum, saya ingin betanya. saya telah meninggalkan puasa sebanyak 8 hari pada tahun 2006 sahaja dan tidak menggantikannya sehingga tahun 2012. jika saya menggantikan puasa yang ditinggalkan terlebih dahulu dan menangguhkan pembayaran fidhyah, adakah fidyah yang perlu dibayar akan TERUS DIGANDAKAN walaupun saya telah mengqada'kan puasa tersebut. harap dapat membantu. terima kasih. :)

Jawapan

Waalaikumussalam,
Puasa ramadan yang terbatal atau tertinggal perlu diQada' dengan kadar segera sebelum tibanya bulan puasa pada tahun  yang berikut.Jika tidak diQada sehingga tibanya bulan puasa pada tahun berikutnya maka ia kena lakukan dua (2) perkara iaitu:
1.Qada' puasa yang tertinggal mengkut jumlah harinya
2.Membayar fidyah (1 hari tertinggal kena fidyah 1 cupak baghdad.
Perlu diingat,Jumlah puasa yang tertinggal tidak akan berganda cuma walaupun melangkau tahun cuma yang berganda ialah Fidyah sahaja. Sebagai contoh
Jika tertinggal 8 hari pada tahun 2006-Jumlah puasa yang perlu diQada' pada tahun 2012 tetap  8 hari juga.Berbanding dengan fidyah jika tidak dapat dibayar pada tahun 2007 ia telah berhutang 8 cupak dikali dengan 5 tahun ertinya 40 cupak baghdad.
Justeru panel nasihatkan cepat-cepat bayar fidyah dan segerakan Qada' puasa yang tertinggal.Mudah-mudahan Allah akan menerima amalan anda.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment