Thursday, May 10, 2012

Sujud Mana Yang Betul?

Soalan

sy ada buku mengenai kesalahan didalam solat, dlm buku tersebut ada menyebut; "Apabila salah seorang dpd kamu sujud, janganlah turun seperti turunnya unta. Tetapi hendaklah dia letakkan kedua tangannya sebelum kedua lututnya." Masalahnya sekarang sy ada menonton rancangan agama di tv yg mengajar ttg solat, ustaz tersebut kata turun lutut dulu baru tangan.. tak boleh turun tangan dulu sbb menyerupai unta. Mana satu betul?

Jawapan

Waalaikumussalam,
Persoalan mengenai  sujud kadangkala sering diperdebatkan oleh orang-orang  Islam. Masing-masing ada pendapat  dan alasan tersendiri.Terdapat yang mengatakan kena turun tangan dulu dan ada yang mengatakan kena turun lutut dahulu.Hal ini terjadi/berpunca  kerana umat Islam ada 4  mazhab fekah  yang terkenal iaitu mazhab Hanafi,Maliki,Shafie dan Ahmad Hanbal.Kesemua kaedah dan cara sujud tersebut memang betul dan sah  ketika melaksanakan solat fardu dan juga solat sunat.
Sehubungan itu,menurut Mazhab Imam Shafie yang menjadi pegangan dan ikutan umat Islam di Malaysia dan Asia Tenggara telah mengamalkan sujud dengan cara menurunkan lutut terlebih dahulu kemudian diikuti dengan tangan sebelum sujud.Beliau melihat keadaan ini lebih tertib dan selesa berbanding dengan menurunkan 2 tangan kemudian diikuti lutut yang menjadi amalan sebahagian mazhab Imam Hanafi.
Berbalik kepada soalan jika turun tangan dahulu ketika sujud  itu menyerupai unta cuma  contoh semata--mata.Justeru panel berpendapat,eluk kita amalkan  sujud seperti yang disarankan oleh Mazhab Imam Shafie,ini kerana amalan tersebut telah menjadi sebati malah menjadi ikutan penduduk di negara ini sejak dahulu lagi.Wallahu a'lam

No comments:

Post a Comment