Thursday, May 31, 2012

Perkahwinan Dengan Janda

Soalan

assalamualaikum..saya seorang duda umur 28 tahun,saya ada berkawan dengan seorang janda umu 39 tahun,saya sayang dan cintakan pada dia,dan anak dia pun sayangkan saya,saya selesa dengan anaknya,saya merangcang untuk bernikah secara kecil-kecilan,apa pendapat ustaz?

Jawapan

Waalaikumussalam wrt. wbt
Terima kasih kerana menghubungi Jakim untuk kemusykilan agama.
Sekiranya  saudara sudah bersedia untuk kembali memikul tanggungjawab sebagai suami  dan  berpuas hati bahawa janda tersebut  sesuai untuk dijadikan pasangan hidup, maka teruskanlah niat suci untuk membina rumahtangga. Lebih baik lagi sekiranya mendapat restu daripada keluarga kedua-dua belah pihak. Jadikan pengalaman lepas sebagai panduan untuk melayari bahtera rumahtangga dengan aman dan harmoni. Soal besar atau kecil majlis nikah tersebut  tidak menjadi persoalan, yang  penting semuanya berjalan mengikut peraturan yang telah ditetapkan oleh hukum Islam. Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment