Saturday, May 19, 2012

Pertanyaan Tentang Mahram

Soalan

Assalamualaikum,
Saya ada soalan berkaitan mahram yang saya keliru. Boleh saya tahu pakcik saudara suami (adik-beradik ayah mentua yang lelaki dan adik-beradik mak mentua yang lelaki mahram dengan kita @ haram untuk salam ye). Manakala macam mana pula sebelah ibu bapa saya pakcik saudara (suami kepada makcik saya - adik perempuan ayah dan suami kepada makcik saya - adik perempuan mak mahram atau tidak)
Dan semua anak lelaki kepada adik-beradik ayah saya dan ibu saya mahram atau tidak...tq.

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Dalam persoalan mahram ini, bagi anda yang bertanya (perempuan), berikut adalah ringkasan yang boleh anda jadikan panduan:
1.         Adik-beradik lelaki kepada bapa mentua anda dan juga adik-beradik lelaki kepada ibu mentua anda tidak mempunyai hubungan mahram dengan anda.

2.         Suami kepada makcik (adik-beradik perempuan ayah dan emak anda) juga bukan mahram anda.

3.         Anak lelaki kepada pakcik dan makcik anda (adik-beradik emak dan ayah anda - sepupu) juga tidak mempunyai hubungan muhrim dengan anda.

Ringkasnya, bersalaman (tanpa lapik) dengan mereka semua (di atas) akan menyebabkan wudhu’ anda terbatal. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment