Tuesday, May 29, 2012

Isteri Curang Dan Talak

Soalan

Assalamualaikum,sya ingin btnya soalan. Jka isteri curang, dan minta maaf dan bjanji tdk buat lgi n meminta utk terimanya kmbali.jwpn saya " sya fikirkn dulu samda trus kn atau putus".bolehkah isthikarah utk hal ini kerna tkut die ulangi nya lgi n adkah ini jth talak? . No2, saya memaksanya untuk bercakap benar adakah sdh tlanjur, dan saya ckp "baik awak ckp skarang sblm saya dpt tahu sendiri dan nnti saya tkkn terima awak lgi". Dan dia pun trus trg.adkah jth talak?sdngkn sy tdk bniat utk putus

Jawapan

Waalaikumussalam w.b.t
Saudara yang dirahmati Allah
Talak tidak akan terjatuh selagi saudara tidak melafazkannya.
Saudara boleh mengambil masa untuk melakukan solat hajat dan solat istikharah sebagai memohon petunjuk dari Allah jalan penyelsaian yang terbaik buat keluarga saudara.
Panel menasihatkan agar saudara merujuk ke bahagian khidmat nasihat keluarga di pejabat agama Islam bagi mendapatkan nasihat dan pandangan

No comments:

Post a Comment