Saturday, May 19, 2012

Beriman Kepada Allah

Soalan

Assalammualaikum....seandainya seseorang ni pernah melakukan zina dan berterusan melakukan zina...tetapi dia msih menunaikan solat 5 waktu...adakah solat dan sgala ibadanya itu sah?mohon jelaskan bgaimana keadaan iman seseorang itu?adakah dia dari golongan yang hipokrit ataupun jahil?

Jawapan

Waalaikumussalam w.b.t
Saudara yang dirahmati Allah swt
Sesungguhnya solat itu menghindarkan kita dari melakukan sebarang maksiat atar perkara mungkar yang dibenci oleh Allah swt.
Jika solat itu dilaksanakan dengan keadaan yang sempurna penuh keikhlasan kepada Allah nescaya pintu hatinya terbuka dan memahami mana yang baik dan mana yang buruk.
Sah solat seseorang sekiranya ia dilaksanakan dengan cukup rukun dan syarat sah solat. Namun hal berkaitan solatnya diterima Allah atau tidak itu adalah hak Allah swt.
Iman setiap hamba Allah bertambah dan berkurang, sebagai hambaNya kita perlu sentiasa bertaubat dan memohon petunjuk agar hati sentiasa terpaut untuk membuat setiap kebaikan di dunia sebagai bekalan untuk ke akhirat. Soal hipokrit tidak timbul, kerana Allah Maha berkuasa dan mengetahui setiap apa yang terlintas di dalam hati setiap hambanya.
wallahua'lam

No comments:

Post a Comment