Thursday, May 24, 2012

Aqidah Teman Sekerja

Soalan

Assalamualaikum Tuan/Puan,
Sy mpunyai seorg teman yg mmpunyai ilmu agama yang agak baik/lebih baik( belajar Tarekat) dari teman2 yg lain. x tggl solat tp minum arak.bila kami tegur minum arak haram disisi islam maka beliau jawab"x semestinya aku minum arak aku masuk neraka.hanya allah yg layak tentukan aku masuk syurga atau neraka"
Soalan sy - Bagaimanakah akidah beliau & cara terbaik menegur beliau?adakah beliau mempersendakan agama islam yg tercinta?

Jawapan


Waalaikumussalam,
Dalam kebanyakan kitab-kitab /buku-buku yang membahaskan tentang akidah,para sarjana dan alim ulamak dalam bidang usuluddin telah merumuskan bahawa akidah seseorang itu akan tergelincir/terpesong  disebabkan oleh 3 perkara, seperti berikut iaitu:
1.Perkataan-Mengatakan solat tidak wajib,hukum hudud adalah undang-undang lapuk termasuk juga yang mengatakan bahawa meminum arak ituadalah  halal.
2.Perbuatan-Meniru perbuatan agama lain dalam kegiatan harian ,contoh sembah matahari,membakar colok lalu membuat sembahan kepada patung @ tokong,mengisyaratkan tanda salib apabila berkunjung ke gereja bagi tujuan lawatan dan seumbamanya.
3.I'tikad-kepercayaan/pegangan keagamaan,kita percaya bahawa ada Tuhan selain daripada Allah,Kita percaya bahawa Allah tidak dapat melihat seseorang apabila kita berada dalam tugu atau rumah yang kukuh dan besar.
Berdasarkan kepada contoh yang panel kemukakan ini sekiranya kawan anda mempertikaikan tentang hukum meminum arak itu tidak boleh mengheret dirinya ke dalam neraka, sebenarnya anggapan beliau salah,Ini kerana akidah beliau telahpun tergelincir berdasarkan huraian panel di awal perbincangan kes ini.Perkara ini disebabkan oleh kerana hukum meminum arak itu memang jelas haram,Ia berdasarkan kepada  hukum Firman Allah dalam surah al-Maidah ayat 90 dan juga hadis baginda yang bermaksud:
"...Sesungguh arak,berjudi, bertenung nasib dan menyembah patung berhala itu adalah najis maka hendaklah kamu jauhi./ hindarkan..
Dan maksud sebuah hadis baginda SAW menyatakan:
...Sesungguhnya arak itu adalah sesuatu yang memabukkan,malah setiap perkara yang memabukkan itu  adalah haram hukumnya...
Rumusan berlandaskan dari  dua sumber ini  mengatakan adalah haram sesiapa  juga yang meminum arak lebih-lebih lagi mereka yang berugama Islam.Justeru panel sarankan agar rakan anda ini cepat-cepat/bersegera  bertaubat dan memohon keampunan kepada Allah SWT.Beliau hendaklah berazam tidak akan mengulangi semula dan seterusnya menyesal di atas perbutan yang telah dilakukan selama ini.
Berbalik kepada soalan bagaimana hendak menegur rakan anda ini.Sebenarnya al-Quran telahpun menyediakan kaedah yang paling sesuai untuk diamalkan iaitu dengan menegur secara hikmah di samping memberi nasihat  sambil melahirkan rasa kasih sayang  yang mendalam sebagai seorang muslim.Panel yakin jika niat kita ikhlas,Insya’Allah akan mempermudahkan usaha kita untuk mendapatkan  natijah yang positif.Walllahu a’lam.

No comments:

Post a Comment