Thursday, May 10, 2012

Suami Bermain Judi Di Siber Cafe

Soalan

Assalamualaikum..saya mempunyai suami yang selalu menghabiskan duit gaji untuk bermain judi di siber cafe yg beroperasi secara haram.Selama 2 tahun dia tidak pernah memberi nafkah kepada saya sebaliknya menghabiskan duit gajinya di situ.Malah setiap kali takde duit dia akan minta duit saya secara paksa.Baru-baru ni, saya mengintip pergerakannnya dan ternyata setiap hari dia akan duduk berjam-jam dalam pusat judi tu.Persoalannya dimanakah tempat saya harus mengadu supaya dia diambil tindakan?

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Dalam kes ini, terdapat dua tempat untuk anda membuat aduan mengenainya.
Pertama, bagi membenteras kewujudan pusat perjudian haram, anda perlu membuat aduan kepada pihak berkuasa tempatan (majlis daerah/perbandaran).
Kedua, bagi membenteras masyarakat Islam yang turut mengunjungi pusat perjudian tersebut, anda perlu adukan kes ini kepada pihak penguatkuasa Jabatan Agama Islam Daerah yang berdekatan.
Semoga dengan usaha anda ini dapat menyekat dan membenteras masyarakat Islam setempat daripada terus terlibat dengan perjudian yang diharamkan di dalam Islam.
Panel doakan semoga Allah Subhanahu Wa Ta'ala memberkati usaha anda dan memberi taufiq dan hidayahnya kepada suami anda agar dia kembali insaf dan bertaubat serta meninggalkan perbuatan berjudi tersebut. Akhirnya, dia kembali menjadi suami yang bertanggungjawab kepada anak dan isterinya. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment