Thursday, May 10, 2012

Petunjuk Dalam Sembahyang Istiharah

Soalan

saya telah mendirikan solat istiharah untuk menentukan samaada lelaki ini adalah jodoh saya atau tidak..melalui pembacaan dan pemahaman saya setiap petunjuk itu akan diberikan oleh allah melaui mimpi...tetapi saya telah banyak kali melakukan solat tersebut tiada petunjuk yang saya dapat...tetapi saya akan rasa tenang sangat selepas saya melakukan solat tersebut...ketenangan yang susah nak saya gambarkan...adakah itu petunjuk dari allah dan lelaki itu adalah jodoh saya...sekian terima kasih

Jawapan

Solat Istiharah dilakukan adalah untuk memohon petunjuk dari Allah Subhanahu Wa Ta'ala agar diberi hidayah di dalam membuat pilihan.
Walau bagaimanapun, Membincangkan persoalan petunjuk atau hidayah yang diberikan oleh Allah Subhanahu Wa Ta'ala kepada mereka yang melakukan solat ini adalah tidak semestinya melalui mimpi. Ia juga boleh diberikan dalam bentuk yang lain. Antaranya seperti ketenangan hati dan gerakan hati yang tenang semasa membuat pilihan.
Oleh itu, ketenangan yang anda rasai selepas mengerjakan solat tersebut adalah kurniaan Allah Subhanahu Wa Ta'ala, dan pilihan yang anda buat mudah-mudahan didorong oleh rasa tenang yang anda alami hasil daripada permohonan yang anda buat ke hadrat Allah Subhanahu Wa Ta'ala. Semoga lelaki tersebut akan membawa seribu makna di dalam hidup anda dan berbahagia hingga ke syurga, insya’ Allah. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment