Tuesday, May 29, 2012

Puasa Ganti Bulan Ramadhan Dan Solat


Soalan

Assalamualaikum.terdapat beberapa persoalan yang saya ajukan. 1. adakah sah solat itu jika anak rambut keluar sehingga habis solat tanpa sengaja?dan jika solat hanya memakai tudung tetapi tidak menutupi dada.2.adakah sah puasa bulan ramadhan jika seseorang itu tidak mandi wajib sepanjang hari tetapi ada berniat puasa? 3. ketika siang dan puasa ramadhan dan tidak pasti samaada air mani atau air mazi ,keputihan yang keluar,kemudian tidak mandi wajib.adakah sah puasa itu?perlukah saya menqadanya.tk

Jawapan

Waalaikumussalam w.b.t
Saudari yang dirahmati Allah swt
Syarat sah solat ialah menutup aurat, ia merupakan syarat sah solat yang ketiga. Apabila selesai solat dan didapati masih ada helaian rambut maka solat itu hendaklah dikerjakan semula.
Maksud menutup aurat ialah menutup keseluruhan anggota badan kecuali muka dan tapak tangan. Sah solat sekiranya tudung yang dipakai itu masih menutup aurat kerana syarat-syarat sah solat ialah menutup aurat. Sekiranya baju yang dipakai itu tidak mendedahkan anggota badan maka solat itu tetap sah kerana telah cukup syarat sah.
Puasa itu wajib bagi yang berkemampuan dan bersih dari segala hadas besar. Bermakna, tidak sah seseorang sekiranya ia berpuasa namun masih belum membersihkan diri. Niat tidak dikira sah puasa.
Air mani yang keluar selalunya disebabkan adanya rangsangan dan ia akan disusuli dengan rasa penat atau letih.
Berbeza dengan air mazi, ia berbentuk sedikit pekat. Ia hanyalah najis dan hendaklah dibersihkan.
Al-Istimna' ialah mengeluarkan air mani dengan melakukan percumbuan dan sebagainya ataupun dengan menggunakan tangan. Sekiranya orang yang berpuasa sengaja melakukan maka batal puasanya. tetapi sekiranya ia berlaku diluar kawalannya, maka puasanya tidak batal. Ia adalah makruh yang hampir kepada haram.
Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment