Thursday, May 10, 2012

Wali Yang Sah Untuk Anak Yatim

Soalan

assalamualaikum... saya mempunyai anak perempuan yg ingin berkahwin tapi suami saya telah meninggal dunia. bapa mertua dan adik beradik lelaki arwah masih hidup tapi langsung x ambil tahu tentang anak saya disebabkan perebutan harta dan tidak mahu mengaku saudara kerana takut saya meminta mereka melunaskan hutang terhadap arwah. bolehkah anak saya menggunakan wali hakim.terima kasih.

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Oleh sebab suami anda telah meninggal dunia, peranan wali bagi anak perempuan anda akan diambil alih oleh Wali Hakim.
Sila ke Pejabat Agama Daerah yang berhampiran untuk membuat permohonan menggunakan Wali Hakim pada hari perkahwinan yang telah dirancang.
Semoga perkahwinan mereka dirahmati Allah Subhanahu Wa Ta'ala. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment