Saturday, May 19, 2012

Aurat Antara Wanita Dan Ipar (lelaki) Yang Tggl Serumah

Soalan

salam...sblum ini sy seorang yg free hair dan stelah itu sy bru mula mahu blajar utk mnutup aurat dgn smpurna dan dgn itu sya sudah mula memakai hijab.antara aurat sya dgn abg ipar sya..sbelum sy berhijab,abg ipar sya tinggal serumah dgn kami sekeluarga.abg ipar sy tggl di sini sblum sy berhijab dan telah berhijab.ini sudah mnjadi kbiasaan kpd sy tdk b'jilbab sms brada didlm rumah ktika adanya dia.adakah bdosa besar sy tdk mnitik berat tntg aurat slpas sy berhijab?

Jawapan

Wassalam, hukum menutup aurat adalah diwajibkan ke atas setiap mukalaf (aqil baligh dan berakal) apabila bersama dengan orang yang bukan mahram.
Oleh sebab hubungan anda dengan abang ipar adalah hubungan yang bukan mahram, ini bermakna anda wajib memakai tudung/hijab ketika bersama  dengannya.
Oleh yang demikian, anda perlu mengubah kebiasaan    dengan memakai tudung apabila dia ada bersama di dalam rumah. Jika tidak, ia bermakna anda telah mendedahkan aurat anda kepadanya dan sudah pastilah anda akan menerima dosa atas perbuatan tersebut.
Semoga anda terus istiqamah dengan perubahan yang anda alami dan terus berusaha untuk memperbaiki diri dari masa ke masa. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment