Wednesday, January 8, 2014

Suami Pemalas Tidak Mahu Kerja Dan Membantu Isteri

Soalan

Salam Ustaz,Saya telahpun berkahwin dengan suami selama 10 tahun lebih dikurniakan anak seramai 5 orang Selama 7 tahun ini saya lah yang berkerja untuk menanggung perbelanjaan anak-anak dan suami. Suami saya sangat baik ustaz cuma dia sangat pemalas dimana sejak kebelagkangan ini saya rasa sakit hati dan benci apabila saya menyuruhnya mencari perkerjaan dia akan marah. Bahkan suami bukan saja malas untuk berkerja malah malas untuk membantu saya dalam perkerjaan rumah.Bolehkh saya menuntut cerai

Jawapan

Waalaikumualam,
Suami wajib mencari rezki untuk isteri dan anak-anak di bawah tanggunganya.Pengabaian tugas dan tanggungjawab ini merupakan suatu dosa jika tidak laksanakan suami wajib kada' balik peranan dan tanggungjawab tersebut.
Anda boleh buat pengaduan perkara ini ke pejabat agama islam yang berhampiran denagn tempat tinggal anda untuk diambil tindakan yang sewajarnya seperti beri nasihat dan khidmat  bimbngan berhubung dengan masalah yang dihadapi.
Sekiranya tidak berjaya setelah pelbagai usaha  dijalankan baharulah anda memohon untuk berpisah melalui mahkamah syariah.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment