Wednesday, January 2, 2013

Bangkai Yang Tidak Pasti

Soalan

Slm..ustaz..saya ingin bertanya..jika saya terlihat cebisan daging dikereta saya..selepas itu saya membasuh kereta..baru saya perasan ada cebisan daging itu..perlukah saya sertu kaki saya yg terpercik air td..?kerana dikhuatiri bangkai anjing walaupn saya tidak tahu..soalan kedua..jika saya sertu..air yang mengalir di rumput rumah saya bagaimana?dikita najis ke?sbb saya akan lalu disitu..

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
dalam kes ini, anda tidak perlu untuk lakukan sertu ke atas kaki anda kerana daging tersebut tidak anda ketahui daripada mana asalnya.
Oleh itu, ia tidak dihukumkan najis .
Namun begitu, jika anda sertu kawasan yang terkena dengan daging tersebut, air tanah yang mengalir di atas rumput tersebut tidak dihukumkan najis melainkan padanya tertinggal/terdapat kesan najis yang dimaksudkan. Wallahu 'alam.

Tindakan Jika Memakan Makanan Yang Diragui Halalnya.

Soalan

Assalamualaikum.
Saya dan 4 rakan keluar bertemu dan singgah makan di Jco Donuts tak lama dulu. Ketika smpai saya dapati tiada tanda halal sma skali. Rakan saya smuanya tmpak biasa sja lalu saya tnya sorng pekerja di situ yang mnjawab bahawa produk mreka halal. Sebelum pulang saya mmbeli sdikit untuk kluarga di rmah. Dh balik tu saya check di internet. Rupanya tiada sijil halal bagi syarikat tersebut dari Jakim mahupun Indonesia (negara asal) . Smuanya sudah dimakan. Apa patut sya buat skrg?

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Dalam keadaan ini, oleh sebab premis makanan tersebut masih belum mempunyai Logo Halal Malaysia, maka makanan atau minuman yang disajikan di premis tersebut juga masih belum dikenal pasti lagi tentang halal atau haramnya.
Mengenai dakwaan perkerja premis tersebut yang mendakwa makanan yang disajikan di premis makanan tersebut adalah halal, tidak boleh dijadikan sebagai panduan atau bahan bukti bagi mengesahkan status makanan di premis tersebut.
Oleh yang demikian, beristighfarlah kerana anda telah mengambil makanan yang syubhah, iaitu makanan yang masih belum dikenal pasti lagi mengenai status halalnya dan perkara ini adalah bersalahan dengan perintah Allah di dalam al-Quran yang memerintahkan supaya hamba-hambanya mengambil makanan yang halalan toi’iba (makanan halal lagi baik).
Hal ini dengan jelas ada disebut oleh Allah Subhanahu Wa Ta'ala di dalam firmannya yang bermaksud:
"Wahai     orang-orang     yang beriman!   Makanlah   dari   benda-benda yang baik (yang halal) yang telah Kami berikan kepada kamu, dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu hanya beribadat kepadaNya".
(al-Baqarah: 172)

Sabda Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wassalam, maksudnya:
Daripada Abu Abdullah al-Nu'man ibn Basyer Radhiyallahu 'Anhu, beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wassalam bersabda:
“Sesungguhnya perkara yang halal itu sudah jelas, dan perkara yang haram itu juga sudah jelas, dan di antara kedua perkara tersebut ada perkara-perkara syubhat yang kesamaran yang kebanyakan orang tidak mengetahuinya. Barangsiapa yang menjaga perkara syubhat maka sesungguhnya dia telah membersihkan agamanya dan maruah dirinya. Dan barangsiapa yang terjatuh dalam perkara syubhat, maka dia telah jatuh dalam perkara haram, umpama seorang pengembala yang mengembala di sekeliling kawasan larangan, dibimbangi dia akan menceroboh masuk ke dalamnya. Ketahuilah bahawa setiap raja ada sempadan dan sesungguhnya sempadan Allah itu ialah perkara-perkara yang diharamkanNya. Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati”.
(Hadith riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim.

Oleh itu, memakan makanan yang masih belum dikenal pasti lagi status halalnya adalah tergolong di dalam kategori makanan yang syubhah.
Mengambil sesuatu makanan yang syubhah adalah dibimbangi akan menyebabkan kita terambil makanan yang diharamkan.
Oleh itu, tinggalkanlah makanan tersebut dan beralihlah kepada makanan yang halal lagi baik mutunya sebagaimana firman Allah dalam ayat di atas.
Ringkasnya, jadikanlah Logo Halal Malaysia sebagai kayu pengukur atau petanda di dalam mengenali produk makanan yang halal. Sila berhubung dengan Bahagian Halal JAKIM di talian, 03 8315 0200 untuk dapatkan maklumat yang lebih lanjut mengenainya. Wallahu 'alam.

Halal Ke Haram Perkahwinan Ini?

Soalan

A dan B adalah adik beradik. A punya anak A1 dan B punya anak B1. Maknanya A1 dan B1 (nenek saya) adalah sepupu. A1 punya anak A2 dan B1 punya anak B2 (ibu) saya . Dan B2 punya anak B3 (adalah saya). Boleh kah B3 (saya) berkahwin dgn A2???? Tolong saya uztaz

Jawapan

Waalaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh.
Berdasarkan soalan yang diajukan di atas maka didapati bahawa B3 boleh berkahwin dengan A2 kerana bukan tergolong di kalangan yang diharamkan berkahwin sama ada dari sudut keturunan, susuan dan persemendaan (musyaharah).
Bersama-sama ini disertakan sedikit maklumat berkaitan Wanita Yang Dikahwini untuk rujukan tuan.
Wanita-wanita Yang Haram Dikahwini
1. Perempuan-perempuan yang haram dikahwini itu terbahagi kepada dua bahagian:
i. Haram buat selamanya.
ii. Haram buat sementara waktu.
2. Sebab-sebab haram dikahwini:
i. Haram dengan sebab keturunan.
ii. Haram dengan sebab susuan.
iii. Haram dengan sebab persemendaan. ( Musyaharah )
3. Haram dengan sebab keturunan:
i. Ibu dan nenek hingga ke atas.
ii. Anak dan cucu hingga kebawah.
iii. Adik-beradik perempuan seibu-sebapa atau sebapa atau seibu sahaja.
iv. Ibu saudara sebelah bapa ( adik beradik perempuan sebelah bapa ) hingga ke atas.
v. Ibu saudara sebelah ibu ( adik-beradik perempuan sebelah ibu ) hingga ke atas.
vi. Anak saudara dari adik-beradik lelaki hingga kebawah.
vii. Anak saudara dari adik-beradik perempuan hingga ke bawah. - Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:

"Diharamkan ke atas kamu mengahwini ibu kamu, anak saudara, emak saudara sebelah bapa , emak saudara sebelah ibu , anak saudara dari saudara lelaki dan anak saudara dari saudara perempuan kamu ".
( Surah An-Nisaa' - Ayat 22 )
4. Haram dengan sebab susuan :
i. Ibu yang menyusukan.
ii. Saudara perempuan sesusuan. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
"Diharamkan ibu-ibu yang menyusukan kamu dan saudara- sudara kamu sepersusuan".( Surah An-Nisaa' - Ayat 23 )
Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
"Haram dari susuan sebagaimana haram dari keturunan ". (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Perempuan-perempuan yang haram dengan sebab susuan adalah sama dengan orang-orang yang haram dengan sebab keturunan.
5. Syarat-syarat haram dengan sebab susuan :
i. Ibu yang telah menyusukan itu telah baligh.
ii. Anak yang disusukan itu berusia dua tahun. Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
"Tidaklah susuan itu melainkan dalam lingkungan umur dua tahun". ( Riwayat DaruQutni )

iii. Bilangan menyusu sampai lima kali yang berasingan dan setiap kali menyusu mesti sampai kenyang. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
" Adalah pada ayat yang diturunkan daripada Al-Quraan ialah sepuluh kali susu yang maklum lagi mengharamkan kemudian dimansuhkan dengan lima kali susu sahaja". ( Riwayat Muslim )

iv. Susu yang diberi kepada kanak-kanak itu mestilah ditelan dan sampai ke perut kanak-kanak itu pada kelima-limanya. Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
"Tidak diharamkan berkahwin dari susuan itu melainkan susuan yang sampai kepada perut kanak-kanak itu dan penyusuan itu pula mesti budak yang menyusu itu belum berumur dua tahun".
Sekiranya tidak memenuhi syarat-syarat yang tersebut maka tidaklah haram berkahwin di antara ibu yang menyusukan dengan anak yang disusukan dan seterusnya.
6. Haram yang disebabkan persemendaan ( Musyaharah ) :
i. Ibu mertua samada dari keturunan atau penyusuan.
ii. Ibu tiri atau nenek tiri hingga ke atas.
iii. Menantu perempuan ( isteri anak ) atau isteri cucu hingga ke atas.
iv. Anak tiri dengan syarat sudah mensetubuhi ibunya, jika belum disetubuhi kemudian diceraikan maka tidak haram mengahwini anak tirinya itu samada anak tiri itu dari keturunan atau penyusuan. Sebagaimana firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
" Dan diharamkan ibu isteri kamu dan anak tiri yang di dalam pemeliharaan kamu jika ibunya telah kamu setubuhi , maka jika ibunya belum kamu setubuhi maka bolehlah kamu mengahwini anak tiri itu dan begitu juga haram mengahwini isteri anak kamu yang sejati ". ( Surah An - Nisaa' - Ayat 23 )
Dan firman Allah s.w.t. lagi yang bermaksud:
" Janganlah kamu kahwini perempuan-perempuan yang telah dikahwini oleh bapa kamu ( ibu tiri ) ". ( Surah An-Nisaa' - Ayat 22 )
7. Perempuan-perempuan yang haram dikahwini buat sementara waktu dengan sebab menghimpunkannya :
i. Saudara perempuan sebelah isteri. Sebagaimana firman Allah s.w.t. yang bermaksud: " Dan haram kamu menghimpunkan dua perempuan yang bersaudara kecuali apa yang telah lalu ". ( Surah An- Nisaa' - Ayat 23 )
ii. Anak saudara isteri sebelah bapa.
iii. Anak saudara isteri sebelah bapa.
iv. Anak saudara isteri dari saudara lelaki.
v. Anak saudara isteri dari saudara perempuan.
Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: "Tidak boleh dikahwini seorang perempuan yang dihimpunkan dengan emak saudara sebelah bapadan tidak boleh antara emak saudara sebelah bapa dengan anak perempuan saudara lelaki dan tidak boleh dikahwini seorang perempuan dihimpun dengan emak saudaranya sebelah ibu begitu juga di antara emak saudara sebelah ibu dengan anak perempuan dari saudara perempuan tidak yang besar dengan yang kecil dan tidak yang kecil dengan yang besar ". ( Riwayat At -Tirmidzi )
Rujukan : Kitab Mathla'al Badrain - Muhammad bin Ismail Daud bin Al-Fathani.

Yang Mana Harus Diberi Keutamaan Diantara Solat Sunat Tahyatul Masjid/qobliah Ketika Khatib Sedang Membaca Khotbah

Soalan

Assalamualaikum ustaz,

Mengikut JAIS,apabila masuk masjid tatkala khotbah dibacakan,seorang hanya perlu solat qobliah Jumaat.Ada setengah pendapat mengatakan solat tahyatul masjid perlu diutamakan .Yang mana satu harus diutamakan pada ketika itu?

Terima kasih.

Jawapan

Ianya termasuk dalam perkara khilafiah tetapi apabila pemerintah telah memilih pendapatnya maka hukum pemerintah itu adalah yang muktamad serta segala khilaf yang lain hendaklah di tinggalkan. Inilah perintah Syariat.

Blajar Agma Mlalui Cd

Soalan

soalan sy,boleh tak kalau sy nk blajar agma mlalui cd yg di smpaikn oleh ustaz2 atau ulamak2.sy kliru sbb ad sstngah kta tk bleh.org kta klau nk blajar agma kna pegi jmpa org yg arif.mslahnya bg sy utk buat tu ssah sbb krja sy tk menentu.apa komen ustaz?

Jawapan

Waalaikumusalam,
Kaedah pembelajaran sesuatu masalah yang berkaitan dengan agama sekarang telah dipermudahkan oleh teknologi terkini.Antaranya melalui interaktif,telefon,fax,ipad,emel,cd dan yang terbaharu melalui sidang video.
Cuma dalam mengambil semangat dan keberkatan ilmu yang diterima, ulamak lebih cenderung agar anda berguru secara berhadapan  dan bukannya melalui kaset @ CD.Mungkin anda rasa sukar tetapi itulah kaedah dan cara yang paling baik.
Walau bagaimanapun anda tidak salah untuk belajar dengan cara mendengar Youtube,CD sekadar ingin mendapatkan info dan maklumat sahaja.Tetapi yang lebih baik dan berkesan pembelajaran  secara langsung dan berhadapan dengan guru itulah yang paling utama.
Justeru panel cadangkan agara anda cubalah belajar  melalui sidang video atau menggunakan emel,Face books atau paling tidak melalui panggilan telefon secara langsung kepada ustaz yang mempunyai talian tetap @handset.Dengan cara ini banyak masalah yang anda hadapi dapat diatasi dengan baik dan berkesan.Wallahu a'lam.

Solat Waktu Malam

Soalan

asalamualaikum,saya ingin bertanya mengenai solat pada waktu malam.
bolehkah kita mengerjakan solat sunat lain (seperti solah hajat,solat sunat taubat, dll.) pada waktu mlm setelah terjaga dari tidur tapi tidak mengerjakan solat sunat tahajjud?

Jawapan

Waalaikumusalam,
Menurut sirah para rasul  dan   para pendokong   mazhab yang empat iaitu iamam Abu Hanifah,Imam Malik,Imam Shafie dan Imam Ahmad bin Hanbal, mereka tidak pernah meninggalkan untuk menunaikan solat sunat malam atau lebih dikenali dengan Qiamullail.
Sebaik-baiknya Anda boleh menunaikan solat sunat  malam seperti susunan berikut:
1.Solat sunat Tahajjud
2.Solat Sunat Hajat
3.Solat sunat Taubat
4.Solat Sunat tasbih dan ditutup dengan
5.Solat Sunat Witir
Panel cadangkan agar anda cuba amalkan solat sunat ini, kerana fadilat dan kelebihan amat tinggi dan ganjaran amat istemewa diberikan oleh Allah SWT kepada mereka yang mengerjakannnya.Wallahu a'lam.

Bacaan Solat Sunat Duha

Soalan

Asalamualaikum, saya ingin bertanya, bolehkah surah lain dibaca bagi menggantikan surah al-dhuha ketika menunaikan solat sunat duha seperti dengan membaca ayat kursi?
adakah tasbih lain yang boleh dibaca semasa sujud akhir?

Jawapan

Waalaikumusalam,
Solat Sunat Dhuha boleh dianggap sebagai solat rasa terima kasih seseorang hamba kepada Allah SWT atas segala keberkatan dalam kehidupannya.
Rasulullah SAW tidak pernah meninggalkan solat ini tanpa keuzuran dan umat Islam amat dituntut melakukannya. Abu Hurairah pernah berkata: “Rasulullah SAW berwasiat kepadaku tiga perkara agar jangan ditinggalkan puasa tiga hari tiap bulan, dua raka’at Dhuha dan Witir sebelum tidur.”
Solat ini yang paling banyak  dikerjakan oleh Rasulullah ialah lapan rakaat dan paling banyak yang disabdakan oleh baginda ialah 12 rakaat. Paling sedikit yang boleh dikerjakan adalah dua rakaat.
Waktu Solat Dhuha
Solat sunat Dhuha dilakukan pada waktu matahari sedang naik. Masanya adalah 28 minit selepas Syuruk, iaitu sekiranya waktu Syuruk 7.32 pagi dan ditambah 28 minit, maka masuknya waktu Dhuha bermula jam 8.00 pagi.
Cara Mengerjakan Solat Dhuha
Solat ini boleh dilakukan sekurang-kurangnya dua rakaat sehinggalah 12 rakaat, tetapi yang paling banyak dikerjakan oleh Rasulullah ialah lapan rakaat.
1.  Niatnya:
.
.
2.  Antara surah-surah yang dianjurkan ulama ialah:
a.  Solat sunat Dhuha dua rakaat:
i. Ayat al-Kursi 10 kali dan Al-Ikhlas 10 kali atau
ii.  As-Syams dan Ad-Dhuha. atau;
iii.  Al-lail dan Al-Insyirah.
b. Solat Dhuha lebih daripada 4 rakaat.
i.  Solat Pertama :   As-Syams dan Ad-Dhuha.
ii. Solat Seterusnya :   Surah al-Kafirun dan Al-Ikhlas
3.   Semasa sujud terakhir bacalah sebanyak 40 kal
4.   Selepas memberi salam, bertasbihlah 10 kali:
.
.
5.  Berdoa
Semuga anda mampu lakukan solat ini dengan baik dan berkesan.Wallahu a'lam.