Tuesday, March 5, 2013

Ambil Barang Makanan Daripada Tempat Kerja

Soalan

Salam,tempat berkerja saya ada menyediakan bahan-bahan makanan seperti biskut,milo,teh,nescafe pada setiap bulan.apa hukum jika kita mengambil bahan-bahan tersebut untuk kegunaan di rumah bagi menggelakkan bahan tersebut rosak memandangkan telah hampir dengan tarikh tamat tempoh barangan tersebut.

Jawapan

Waalaikumusalam,
Hukum mengambil barang yang disediakan di pejabat untuk kegunaan diri sendiri dan keluarga itu adalah haram.Justeru perkara ini  akan menjadi halal sekiranya anda minta dan kakitangan pejabat memberi keizinan/kebenaran.
Sekiranya anda ambil dalam keadaan mereka tidak  sedar/ mengetahui adalah haram dan berdosa.Jika anda lakukan  juga  ia akan menjadi darah daging yang berpunca daripada rezki yang tidak halal.Justeru ubahlah sikap anda sebelum terlambat,tidak salah anda minta untuk mengelakkan pembaziran, yang menjadi salah  dan haram kerana ambil tanpa mohon kebenaran.Wallahu a'lam.

2 comments:

  1. Bagaimana pula hukumnya jika saya mengambil sebotol air tapisan di pejabat untuk diminum dirumah. Harap dpt respon kemusykilan saya.terima kasih.

    ReplyDelete
  2. Bagaimana pula hukumnya jika saya mengambil sebotol air tapisan di pejabat untuk diminum dirumah. Harap dpt respon kemusykilan saya.terima kasih.

    ReplyDelete