Tuesday, March 5, 2013

Umrah Bagi Wanita Hamil

Soalan

saya bercadang untuk mengerjakan umrah pada 8hb April 2013. pada waktu itu saya mengandung 8 minggu. adakah saya boleh meneruskan niat saya itu memandangkan terlalu ingin mengerjakan umrah bersama kedia ibu bapa saya.untuk pengetahuan, sy telahpun mendapatkn suntikan berkaitan pada tahun lepas seblm mengerjakan umrah kali pertama..mohon pendapat.

Jawapan

Waalaikumussalam,
Berdasarkan kepada soalan yang dikemukakan bahawa sijil kesihatan untuk melayakkan anda pergi umrah telahpun dibuat pada tahun lalu.Untuk pengetahuan ,tempoh sah Sijil ini mampu bertahan selama 5 tahun .Tetapi apa yang penting anda telahpun bersedia dari segi spiritual dan mental/minda sebelum menunaikan umrah wajib.
Sesuatu umrah tersebut  akan dikira   sah apabila anda menyempurnakan 5 rukun umrah yang utama iaitu:
1.Niat di miqat
2.Tawaf  sebanyak 7 keliling.
3.Saie sebanyak 7 kali
4.Tahallul
5.Tertib
Di samping itu juga panel nasihatkan agar anda tidak lupa untuk  mematuhi   kesemua pantang larang semasa berihram.
Justeru pada pandangan  panel adalah lebih baik anda pergi ketika usia kehamilan masih di tahap awal dan  panel berpesan agar anda perlu berhati-hati ketika bersesak-sesak ketika tawaf dan saie bagi  mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingini.Mudah-mudahan panel doakan semuga umrah anda diterima  Allah SWT  dan dipermudahkan segala urusan.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment