Tuesday, March 19, 2013

Melangsungkan Nikah Gantung

Soalan

sy msih blajar d'sbuah IPTA.kekasih sy b'hsrat nk snting sy sbgai is3.tp bla sy brthu pd fmly sy,mreka bntah.mreka mnta sy hbiskn dlu pngajian sy.tp sy kerap kali berjumpa dgn kekasih sy.kekasih sy sdah b'krja & mmpu utk menyara sy.kami seboleh mgkin nk hindari dari dosa2 kecil yg ada dgn p'khwinan nih.abah sy benarkan sy berkahwin tp dgn syarat sy harus keluar & jgn jejak lagi ke rumah. soalan sy bolehkah kalau sy kahwin gantung dlm msa skrg.skrang2nya kami halal bila berjumpa..

Jawapan

Waalaikumussalam,
Dalam Islam tidak terdapat istilah nikah gantung,cuma perkataan ini merupakan ungkapan yang banyak digunapakai di kalangan masyarakat melayu tempatan terutama di semenanjung Malaysia.
Ugama Islam merupakan ugama yang mudah,justeru jika terdapat kufu' (persamaan dari segi keturunan,pendidikan,adat resam,kebudayaan dan seumpamanya) maka anda berdua boleh merancang untuk bernikah secara sah.
Perlu panel tegaskan adalah haram hukumnya jika anda berdua sering bertemu dan bermesra tanpa ada ikatan yang sah dari segi hukum perkahwinan.
Justeru berbincanglah dengan baik bersama kedua ibubapa  anda.Ini kerana bapa anda merupakan wali  mujbir/yang berhak untuk menikahkan anda berdua.Jangan anda sekali-kali membelakangkan mereka berdua,mohonlah restu dan persetujuan mereka untuk anda merealisasikan hasrat anda.Minta petunjuk daripada Allah bagi dilembutkan hati mereka untuk menerima calun suami anda.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment