Friday, March 8, 2013

Lintasan Mencela Tuhan

Soalan

Salam. saya mengalami gangguan bisikan ataupun lintasan hati mencela/memaki Tuhan. Apakah akidah saya sudah terbatal? Perlukah saya mandi junub semula disebabkan bisikan mencela tuhan ini? ataupon tidak dan teruskan memohon keampunan Allah S.W.T ?

Jawapan

Wassalam,
Dalam persoalan ini, aqidah anda masih belum terbatal dengan syarat anda masih tidak melakukan perkara-perkara yang menyekutukan Allah Subhanahu Wa Ta'ala.
Anda juga tidak perlu untuk mandi wajib disebabkan apa yang anda alami.
Apa yang perlu anda lakukan ialah perbanyakan istighfar dan memohon ditetapkan iman dan tambahkan lagi dengan bertahlil. Sabda Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wassalam, maksudnya:
“Perbaharuilah iman kamu sekalian. Sahabat bertanya: Bagaimanakah caranya untuk memperbaharui iman kami? Ujar baginda: Hendaklah kamu memperbanyakkan ucapan La Ilaha illallah”.
(Hadith riwayat Ahmad)

Dari itu, ucapkanlah tahlil dan tambahkan lagi dengan tasbih, tahmid dan takbir. Semoga dengan amalan mengingati Allah Subhanahu Wa Ta'ala akan membuatkan hati dan ingatan anda sentiasa bersamaNya. Firman Allah Subhanahu Wa Ta'ala, maksudnya:
"(iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan mengingati Allah ". Ketahuilah! Dengan "mengingati Allah" itu, tenang tenteramlah hati manusia".
(Surah Ar-Ra'd 13: 28)

Dari itu, rebutlah peluang yang ada ini untuk mendapatkan hati yang tenang, damai dan tenteram dengan mengingati Allah Subhanahu Wa Ta'ala.
Semoga dengan usaha yang sedikit ini menyebabkan hati anda kembali tenang dan damai. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment