Friday, March 8, 2013

Memberian Kunci Rumah Kepada Anak

Soalan

asalamualaikum. saya telah berkahwin lain dan mempunyai 6 orang anak tiri. sekarang suami saya telah meninggal dunia. masalah saya anak tiri saya minta saya berikan kunci rumah kepada mereka. salahkan saya sekiranya saya tidak memberi kunci rumah tersebut. suami saya telah berpesan pada saya dan salah seorang anak beliau. rumah itu, saya boleh duduk, sewa atau jual. apakah hak saya pada kunci rumah tersebut.

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Kes ini berkaitan dengan harta pusaka yang ditinggalkan oleh suami anda. oleh itu, anda dan anak-anak suami anda dicadangkan supaya merujuk kes ini kepada pihak Mahkamah Syariah yang berdekatan dengan tempat anda untuk mencari penyelesaiannya.
Segala kesulitan yang timbul amat dikesali. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment