Friday, March 8, 2013

Apakah Hukumya Tiba2 Ada Top Up Masuk RM5

Soalan

As salam,ustaz ptg td sy dpt msg dr hotlink sbb ada yg top upkan utk saya sbnyk RM5.selalu kalau bonus dr hotlink dia bgtau.tp msg yg sy dpt td mcm org yg top up kan.jd bgmana ustaz.boleh guna ke tak boleh.2)sy tak tahu sinki di kedai tempat sy bekerja tu samaada majikan saya pernah membasuh pinggan mangkuk yg mereka mkn yg mengandungi daging babi @tidak.bolehkah sy guna sinki itu.sy xpernah nmpk la dengan mata kepala sy.tak tahula kalau hr yg sy xbekerja diaorang ada bawa makanan yg ada babi

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
dalam kes ini, sila hubungi hotlink untuk dapatkan penjelasan mengeanainya. Jika masih tidak dapat dikenal pasti punca top up tersebut, maka ia harus untuk anda gunakan.
Mengenai status sinky tersebut, jika tidak ada sebarang tanda atau alamat yang menunjukkan terdapatnya najis mughallazah padanya, maka ia adalah dihukumkan suci dan anda diharuskan/dibolehkan untuk menggunakannya tanpa rasa was was atau ragu-ragu. Wallahu 'alam.

1 comment:

  1. Salam...wajib ka untuk menqada solat ngan puasa yg telah d tinggalkan ms lalu,sekarang dah bertaubat.masih kena qada yg lama2?

    ReplyDelete