Friday, January 27, 2012

Isteri Berzina Dan Mengandung Anak Hasil Zina

Soalan

As salam tuan. Saya adalah seorang isteri dan telah berzina dgn lelaki yang berstatus suami orang. Saya telah disahkan mengandung dan lelaki itu memaksa saya menggugurkan kandungan tetapi saya enggan kerana bayi ini tidak berdosa. Suami telah tahu saya mengadung dan sangat gembira tetapi saya menjadi takut akan dosa-dosa saya. Perlukah saya berterus-terang dgn suami? Bolehkan saya meneruskan kandungan ini? Apakah implikasi dan hukumnya? Bagaimanakah masa depan anak ini? Apa yang perlu saya buat?

Jawapan

Waalaikumussalam w.b.t
Saudari yang dirahmati Allah swt
Sebelum itu panel ingin memaklumkan bahawa tindakan puan itu sudah jauh dan perlu kembali kepada Allah swt. jalan yang paling terbaik buat puan adalah terlebih dahulu bertaubat dengan benar-benar taubat nasuha dan berjanji tidak mahu mengulangi perbuatan yang dibenci Allah swt.
Anak itu tidak boleh digugurkan malah hukumnya adalah haram.
Wajib bagi puan memaklumkan hal sebegini kepada suami, kerana anak di dalam kandungan puan jika ianya sah dan benar adalah anak dari benih lelaki lain maka ia haram hukumnya dibin/ dibintikan kepada suami puan.
Jika puan berterusan menyembunyikan hal ini kesannya adalah kepada puan dan anak yang tidak berdosa.
Implikasi zina amatlah besar tambahan lagi dilakukan oleh pasangan yang sudah pun berkahwin. Panel menasihatkan agar puan merujuk kes ini dengan segera ke pajabat agama Islam yang terdekat bagi mendapatkan khidmat kaunseling dan nasihat berkaitan hal ini

7 comments:

  1. elok diamkn je. jgn terus terang. mcm sy pnh jgk jadi mcm nie. tapi sy keguguran. mase sy baru setahun jadi isteri, sepupu kpd suami saya makin rapat and senang bergaul dgn sy. sampai satu time dia bejaya buat sy curang dgn suami. time sy mengandung 4bulan, sy terlanjur dgn sepupu suami 2x. lepas 2thun xjumpe, sy dgn dia telanjur lagi and sy mengandung hasil hubungan dgn dia. suami tak tahu. then sy diamkn je. sy putuskan hubungan dgn sepupu suami and sy keguguran. nasib sgt.

    ReplyDelete
  2. dah la berzina hang pi bunuh plk

    ReplyDelete
  3. setahu sya ini PILIHAN sendiri... kalau kau diamkan suami kau akan mendapat kebaikan pahala... kau akan menanggung DOSA yang bertambah dari masa ke semasa... maruah suami kau JATUH tanpa dia tahu... lelaki yg buat kau mengandung "ketawakan" suami kau dibelakang setiap hari kau tanggung DOSA suami kau setiap hari... suami kau besarkan ANAK HARAM tu dengan ikhlas kasih sayang tanpa PRASANGKA buruk kau tanggung DOSA suami kau yang penat lelah mencari nafkah bagi makan ANAK HARAM tu setiap hari... anak tu buat DOSA bila dah besar kau tanggung... suami kau sedikit pun tidak terlibat atas DOSA2 ANAK HARAM kau tu KALAU pun suami kau ajar jahat sekalipun SEBAB anak haram... BEBAN DOSA KAU benar2 bertambah dan berat setiap masa... kalau kau dapat BALASAN didunia bersyukurlah... KALAU kau tetap BAHAGIA dengan perbuatan kau ini walau kau insaf sekalipun menangislah SEBAB balasan mesti kat akhirat... MERAYAP/MENYUSUR makan tanah kau kt padang masyar mencari suami kau MINTA AMPUN... FIKIR LOGIK dengan ZINA dan beranak hasil ZINA kemudian MENIPU hingga orang x berdosa membesarkan anak kau dengan KASIH SAYANG... kalau kau baru masuk islam xper, maknanya kau dari bodoh x thu apa... kalau kalau memang dari keluarga ISLAM... sekali dengan ibubapa kau tanggung dosa kau, kau pula tanggung DOSA suami kau... BERBAHAGIALAH SUAMI KAU... CELAKALAH KAU sebagai wanita Hadir menjadi isteri SUNDAL kepada lelaki bergelar suami kau... kau hadir bukan utk menyenangkan TETAPI menyusahkan... sya x memandai cakap... TAPI FIKIR LOGIKLAH dengan perbuatan kau BERZINA sampai beranak ANAK HARAM... lepas tu DIAM2 konon2 kau telah "TERLEPAS" dengan semudah itu??? astagfirullah... semoga mana2 lelaki dijauhi dari wanita seperti ini daripada menjadi isteri... MEMANG PERIT nak mati perasaan suami kau kalau dia TAHU anak tu anak orang lain... MEMANG MALU... kalau suami kau tahu pun SEMOGA BELAS KASIHAN ALLAH SENTIASA MENYERTAI DIA... lainlah kalau suami kau tu pun islam liberal... mungkin xkan kisah... wallahualam... ustaz yang dapat soalan mcm ni pun sila terangkn dengan bersungguh sekalipun penerangan itu "KASAR"...

    ReplyDelete
  4. Guys X payah laa kecam ii wanita Tu..Kita X tahu kalau dia dh bertaubat ke mcmana..takut kita yg mulut jahat ni pulak duk tanggung dosa mengumpat mengutuk..hah mcmana nk mintak ampun? Elok Kita doa yg baik ii semoga urusan dia dipermudahkan amin..

    ReplyDelete
  5. pempuan kena gentleman lah.Jangan berahsia.Kalau dah tak suka terus terang minta cerai.Tak apa.Mungkin suami lemah tenaga batin.Atau tak puas dengan suami.Tak salah minta cerai.Jangan main belakang .Sangat tak bagus.

    ReplyDelete