Friday, January 27, 2012

Isteri Berzina Dan Mengandung Anak Hasil Zina

Soalan

As salam tuan. Saya adalah seorang isteri dan telah berzina dgn lelaki yang berstatus suami orang. Saya telah disahkan mengandung dan lelaki itu memaksa saya menggugurkan kandungan tetapi saya enggan kerana bayi ini tidak berdosa. Suami telah tahu saya mengadung dan sangat gembira tetapi saya menjadi takut akan dosa-dosa saya. Perlukah saya berterus-terang dgn suami? Bolehkan saya meneruskan kandungan ini? Apakah implikasi dan hukumnya? Bagaimanakah masa depan anak ini? Apa yang perlu saya buat?

Jawapan

Waalaikumussalam w.b.t
Saudari yang dirahmati Allah swt
Sebelum itu panel ingin memaklumkan bahawa tindakan puan itu sudah jauh dan perlu kembali kepada Allah swt. jalan yang paling terbaik buat puan adalah terlebih dahulu bertaubat dengan benar-benar taubat nasuha dan berjanji tidak mahu mengulangi perbuatan yang dibenci Allah swt.
Anak itu tidak boleh digugurkan malah hukumnya adalah haram.
Wajib bagi puan memaklumkan hal sebegini kepada suami, kerana anak di dalam kandungan puan jika ianya sah dan benar adalah anak dari benih lelaki lain maka ia haram hukumnya dibin/ dibintikan kepada suami puan.
Jika puan berterusan menyembunyikan hal ini kesannya adalah kepada puan dan anak yang tidak berdosa.
Implikasi zina amatlah besar tambahan lagi dilakukan oleh pasangan yang sudah pun berkahwin. Panel menasihatkan agar puan merujuk kes ini dengan segera ke pajabat agama Islam yang terdekat bagi mendapatkan khidmat kaunseling dan nasihat berkaitan hal ini

3 comments:

  1. elok diamkn je. jgn terus terang. mcm sy pnh jgk jadi mcm nie. tapi sy keguguran. mase sy baru setahun jadi isteri, sepupu kpd suami saya makin rapat and senang bergaul dgn sy. sampai satu time dia bejaya buat sy curang dgn suami. time sy mengandung 4bulan, sy terlanjur dgn sepupu suami 2x. lepas 2thun xjumpe, sy dgn dia telanjur lagi and sy mengandung hasil hubungan dgn dia. suami tak tahu. then sy diamkn je. sy putuskan hubungan dgn sepupu suami and sy keguguran. nasib sgt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hang x takut dosa ka masa nk mati susah dah la zina bunuh plk

      Delete
  2. dah la berzina hang pi bunuh plk

    ReplyDelete