Thursday, January 5, 2012

Talak Semasa Hamil

Soalan

Assalamualaikum... saya hamil 5 bulan dan telah berlaku pergaduhan dengan suami. ketika bergaduh suami mengatakan "aku ceraikan kau" dan saya menghalau suami keluar dari rumah. sehari selepas itu,suami pulang dan meminta maaf, dia mengatakan bahawa beliau tidak sedar semasa mengucapkan talak tersebut dan tidak mahu berpisah dengan saya, dan suami berkata sekiranya talak tersebut jatuh, dia rujuk saya tetapi tidak mahu ke mahkamah syariah dan kami telah 'bersama'. bagaimana hukumnya? terima kasih

Jawapan

Waalaikumussalam w.b.t
Puan yang Dirahmati,
Mengikut Undang-Undang keluarga Islam, puan dan suami perlu hadir ke mahkamah untuk memaklumkan perceraian yang berlaku serta rujuk yang telah dibuat bagi tujuan rekod. Dibimbangi perkara sebegini tidak direkodkan, dan berlakunya kes perceraian sekali lagi yang lebih dari tiga kali puan tidak mampu membuat sebarang tuntutan pada masa hadapan.

No comments:

Post a Comment